V-ar plăcea să fiți membrii unei biserici… pe internet?


Mulți dintre noi, ăștia mai obosiții, au impresia că somnul e mai dulce… duminica dimineața. Adică deh, ne trezim toată săptămâna cu noaptea în cap, fără crâcnire, dar duminica parcă ne trage ceva în jos, tocmai când ar fi momentul să o ne pregătim petru a merge la Casa Domnului. Unii dintre cei mulți și cad pradă ispitei, trăgând o perversă (ok, ca la Târgu Ocna, dacă insistați) la ceas, resemnându-se și consolându-și eventualul partener de pat și de viață:

– Lasă dragă, că mergem după amiază!…

Dacă nu vă regăsiți în descriere, ferice de voi! Totuși, cel puțin la fel de ferice este dacă, deși ispitiți, săriți voioși din pat și vă pregătiți pentru a petrece timp cu Creatorul vostru și cu cei pe care îi numiți frați.

Însă cum ar fi, oare, să nu mai trebuiască să facem chinuitoarea deplasare care ne strică somnul din ziua de odihnă? Să putem a ne trezi direct în biserică, gata de a ne închina, liniștindu-ne conștiințele și bucurându-ne de beneficiile tehnologiei? Un nou concept și-a făcut loc printre comoditățile noastre, câștigând tot mai mulți adepți de la an la an. Este vorba de Internet Church sau Cyber Church, ”Biserica pe internet”…

Prima dată când am auzit de trebușoara asta mi s-a părut ca o glumă nu prea bună, ci la care râzi… amar. Cum adică biserică pe internet? Ce se face acolo? Cum se face? Care este scopul? Câtă viață poate exista într-un astfel de trup… online? Ce-ar fi să nu mai mâncăm la bucătărie, ci să cybermâncăm? Sau să nu mai dormim în pat, ci pe internet? Sau să nu ne mai întâlnim cu o persoană de sex opus care să ne aprindă sângele în vine cu prezența-i fermecătoare și cu care să ne dorim a ne petrece tot restul vieții? Ar fi mai bine să ne căsătorim… online?

Știu, unii vor zice că o duc prea departe, că sunt prea îngust, prea conservator, deși calea cea îngustă este, uneori, highly recommended. Cine mă cunoaște, știe că dau o șansă fiecărei idei. Cele mai multe, însă, nu o primesc și pe a doua, mai ales dacă, în mod evident, nu o merită.

Biserică pe internet? Ce e aia? Ca un motan curios am hotărât că e musai să merg și eu la una. Probabil că și pe net, ca și în clasicele clădiri, diferă modul de organizare și de punere în scenă a programului bisericii, iar eu nu am mers decât la una dintre multele de pe celebrul ”Goagăl”, dar vă pot împărtăși câteva impresii.

La Biserica unde am fost eu, nu am întâlnit pe nimeni. ”Biserica” eram eu. ”Programul” avea o formă… scrisă și necesita parcurgerea unor pași, prin care voi trece succint.

  1. Începutul era numit ”Blessing” –  binecuvântare. Ești invitat să citești un pasaj din Numeri, 3 versete…  OK, citit, bifat!
  2. După introducere, urma ”Rugăciunea”. Două fraze scurte, urmate de AMIN, tot așa, de citit.
  3. Citirea Bibliei – aici scria sec: Psalmul 23. Am înțelesă că, atunci când termin cu introducere și cu cititul rugăciunii, trebuie să citesc și asta, neapărat. Bifai.
  4. Partea de ”Worship” mi-a plăcut cel mai mult. Patru cântece cunoscute, sub formă de link. Dau click pe primul, și îmi apar… versurile. Nimic altceva. Partea hazlie stă în urâciunea parantezei: ”cântă cât dorești și apoi mergi înapoi la pagina principală” Ha ha ha ha… pe bune? Gata, bifez repede și partea asta, să nu mă vadă cineva și să fiu nevoit să spun că sunt la…”biserică” online.
  5. Cina Domnului. Nimic mai simplu: un link cu instructiuni si cu alte… linkuri! Nu tu vin… Nu tu pită… Noah, doar suntem onlain!…
  6. Învățătură din Cuvânt. Aici, din nou, un click, apare o pagină neagră și se aude o voce înregistrată… predica pastorului. Păi ce, se poate biserică fără pastor? În paranteză, ți se spune sec: ”Dacă nu merge WMA, click aici pentru MP3”.
  7. Worshiping God with your money” – Închină-te lui Dumnezeu cu banii tăi. Mărturisesc faptul că, păcătosul de mine, nu am participat la această activitate a bisericii, care era și ultima. Nu de alta, dar limitez plata cu cardul, iar cei 10 lei pe care îi mai aveam la mine refuzau cu nesimțire să treacă de ecranul laptopului. Well, hai să fiu sincer până la capăt: am și gândit de rău… un pic. Nu am siguranța că banii mei nu ajung la un șarlatan. Am spus-o, nu mă mândresc cu gândurile mele, chiar dacă vorbim de un spațiu atât de riscant ca cel electronic. Râsul mi-a pierit, s-a stins lumina bucuriei din jur.
  8. FINAL: Come back each week and worship our wonderful Father God with us, as we gather from all over the world in the wonderful name of our Lord Jesus Christ (să-mi spuneți dacă doriți traducerea toată de aici – în mare zice mai veniți și săptămâna viitoare ).

La sfârșitul ”programului am rămas singur. Și trist. Nu că ar fi fost altcineva înainte cu mine. Mi-ar fi plăcut să strâng mâna cuiva, să încurajez pe altcineva, să zâmbesc unei cunoștințe. Nu am putut… pentru că oricum, acolo, ONLINE și la mine acasă, eu eram Biserica…

Probabil că alte ”biserici” onlaine stau mai bine la capitolul tehnică. Probabil că au găsit soluții de gen skype sau video-streaming; însă nici ele nu îmi oferă relația umană pe care personalitatea-mi orientată spre oameni și-o dorește. Rămâne în urmă un lucru: tu, un laptop sau un desktop, o pereche de boxe și un ecran rece, ”biserica” adusă acasă, în intimitatea pijamalelor transpirate și a însingurării umane tot mai evidente.

Ce este Biserica? Este trupul lui Hristos, ne pot spune până și copiii de la grupă. Este organismul viu format din noi, cei ce suntem ai Lui și… El. Noi toți, de oriunde, de peste tot, din toate timpurile. Ne putem manifesta și întâlni oriunde, chiar și online, mai ales în situații excepționale. Dar Biserica înseamnă relație, conexiune directă… viață! Eu nu vreau să fiu membrul unui alt fel de biserică, în afară de aceea în care pot plânge pe umărul cuiva, pot râde cu el și cu ea, îi pot încuraja, pot ajuta și primi ajutor, pot face ucenici prin exemplul personal. Vreau să-i spun ”te iubesc” prin viu grai soției mele și AMIN în prezența celor mulți.

ChristiaNet a făcut o statistică pe tema asta, consultând în jur de 600 de creștini. Nu mai puțin de 37% dintre ei au răspuns că Biserica pe internet este un concept ”biblic”. Nu mă întreb cum au ajuns la concluzia asta, dar sper că nu se referă la mutarea bisericii locale în acel context. 32% nu erau siguri cu privire la concept. Unii nici nu auziseră de grozăvie. Cei mai puțini, 31% dintre cei chestionați, au răspuns NU la întrebarea ”este biserica pe internet biblică?”

Iac-așa am mai găsit noi un criteriu de segregare. Nu îmi permit să vă spun ce să credeți, nici să vă ofer argumentele mele biblice cu privire la ideea mutării bisericii pe internet (în afara celor ce țin strict de relație). Vă întreb doar:

Ce credeți voi?

2 Responses to V-ar plăcea să fiți membrii unei biserici… pe internet?

  1. nic deacon spune:

    nu numai ca nu poate fi biblica, dar mie imi miroase a sarlatanie. genul asta de manifestari ar trebui daca nu interzise cel putin verificate. ma rog, aveti grija, dragilor, nu va lasati prostiti…

  2. […] In plus poti arunca o privire pe acest post: https://martzian.wordpress.com/2011/04/05/7024/ Un subiect din aceeasi categorie aici: […]

Lasă un răspuns

