Ne cere Isus să ținem legile din Vechiul Testament sau anulează El Legea?


Foto: southridgeworship.com

M-am trezit apostrofat de un nene (pe TPU), care îmi atrăgea atenția, cu superioritate, că legile din Vechiul Testament sunt obligatorii pentru noi, creștinii (inclusiv tăierea împrejur), ca urmare a cuvintelor Domnului Isus din Matei 5:17 (”Să nu credeţi că am venit să stric Legea sau Prorocii; am venit nu să stric, ci să împlinesc”).

Tot domnul în cauză, adăuga:

Eu unul am fost sătul de atâtea aberații proferate în numele lui Dumnezeu și am renunțat la creștinism”.

Din păcate sunt prea mulți astfel de oameni care, dezamăgiți de creștini și amăgiți de pseudo-cercetătorii de ocazie, renunță făra măcar a cerceta cum se cuvine. Redau în cele ce urmează, răspunsul meu pentru acest om,  dar și pentru toți cei ce își pun, la rându-le, aceeași întrebare.

De acord cu distinsul user asupra faptului că, dacă scoatem versetul din context si din imaginea de ansamblu a Scripturii, totul devine foarte neclar și contraductoriu. Aici Isus ne spune că nu a venit să strice Legea, dar, în altă situatie El însuși anulează anumite percepte din Vechiul Testament (ex. declarând că toată mâncarea este curată – Marcu 7:19). Repet cuvântul folosit în discuția de pe cunoscutul site, doar „aparent” Isus se contrazice, pentru că, în realitate, lucrurile stau cu totul diferit. Orice om cu capul pe umeri își va da seama cât de absurd ar fi să credem că Isus ne-ar cere să ținem Legea, cu toate regulile, ritualurile și practicile ei.

Hai, dar, sa vedem ce spune versetul incriminat: „…am venit nu să stric, ci să implinesc.” (Matei 5:17b). Știm prea bine ce înseamnă că El nu vrea să strice, dar oare ce reprezintă faptul că vrea să și „împlinească” această Lege? Cuvantul, în greacă, folosit pentru „a împlini”, este „πληροω” și s-ar traduce prin „a completa„, a se adăuga ceva care lipsea mai înainte.

Wow, se schimbă perspectiva, nu-i așa? 

Acum, vom zice, chiar era nevoie de asta? Da! Face parte din planul lui Dumnezeu.

De unde putem ști noi că este conform cu Legea din vechime? Vechiul Testament ne anunța profetic, cu foarte mulți ani în urma acestui episod, că legamantul cel vechi va fi înlocuit de unul mai bun („completat”, cum spune Isus, pentru a ajunge la „πληρωμa ” – la deplinătate)! În Ieremia, la cap. 31:31-35, este scris: „Iată, vin zile, zice Domnul, când voi face cu casa lui Israel și cu casa lui Iuda un legămant nou. Nu ca legământul pe care l-am încheiat cu părinții lor, în ziua când i-am apucat de mână să-i scot din țara Egiptului, legământ pe care l-au călcat, măcar că aveam drepturi de soț asupra lor, zice Domnul. Ci iată legămantul pe care-l voi face cu casa lui Israel după zilele acelea, zice Domnul: Voi pune Legea Mea înăuntrul lor, o voi scrie în inima lor; și Eu voi fi Dumnezeul lor, iar ei vor fi poporul Meu. Niciunul nu va mai învăța pe aproapele său pe fratele său zicând: „Cunoaște pe Domnul!”, ci toți Mă vor cunoaște, de la cel mai mic până la cel mai mare, zice Domnul; căci le voi ierta nelegiuirea și nu-Mi voi mai aduce aminte de păcatul lor.”

Dacă citim acum, în lumina celor de mai sus, continuarea a ceea ce afirmă Isus în Matei 5 (de la versetul 20 și mai departe), vom începe să realizăm că totul face sens și se leagă. Nu mai vorbim doar de niște legi seci și tinute de teamă, ci de o Lege supremă a dragostei, care se rezumă prin „Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toata inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău și pe aproapele tău ca pe tine însuți.Căci în cele doua se cuprind legea și proorocii.” (parafrazez din Matei 22:33-40)

Această realitate a legământului celui nou este confirmată și in Noul Testament (Evrei 8:12-13): „Pentru că le voi ierta nelegiuirile și nu-Mi voi mai aduce aminte de păcatele şi faradelegile lor.” Prin faptul că zice: „un nou legamant”, a mărturisit ca cel dintâi este vechi; iar ce este vechi, ce a îmbătrânit, este aproape de pieire.”

15 Responses to Ne cere Isus să ținem legile din Vechiul Testament sau anulează El Legea?

  1. mihai g. spune:

    face sens. multumesc pt. lamuriri, eu eram f. confuzat de contradictiile astea, care sunt, pare-se, numa in aparenta. imi place blogul, felicitari!

  2. martzian spune:

    Mihai, cu placere. Te mai astept pe aici!

  3. Elisei spune:

    Cu siguranta nu a sticat legea tottusi a facut ceva cu ea si anume ce !!!??? intrati in duh si incercati sa cititi nu cititi cu ochi astea !
    -Să nu credeţi că am venit să stric Legea sau Prorocii; am venit nu să stric, ci să împlinesc”)
    -ieremia 31:30/34 Iată, vin zile, zice Domnul, când voi face cu casa lui Israel şi cu casa lui Iuda un legământ nou.
    32 Nu ca legământul pe care l-am încheiat cu părinţii lor, în ziua când i-am apucat de mână să-i scot din ţara Egiptului, legământ pe care l-au călcat, măcar că aveam drepturi de soţ asupra lor, zice Domnul.
    33 Ci iată legământul pe care-l voi face cu casa lui Israel după zilele acelea, zice Domnul: Voi pune Legea Mea înăuntrul lor, o voi scrie în inima lor; şi Eu voi fi Dumnezeul lor, iar ei vor fi poporul Meu.
    34 Niciunul nu va mai învăţa pe aproapele sau pe fratele său zicând: „Cunoaşte pe Domnul!”, ci toţi Mă vor cunoaşte, de la cel mai mic până la cel mai mare, zice Domnul; căci le voi ierta nelegiuirea şi nu-Mi voi mai aduce aminte de păcatul lor.”
    !!!!! Poate spuneti ca a fost in vechi dar uitati si in nou tot Isus spune ::::::<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>
    uitati ce scrie in 23 Deci mersul la biserica sau adunare nuti garanteaza manguirea ! trebuie sa ai o relatie cu D-zeu adica mai bine zis toti sunteti nascuti in apa dar putin din Duh nu Duh Sfant ce Duh Deci nu a desfintat Isus nimik ce a fost in vechime a desfintat jerfele si spune in romani 12 cu 1 1 Vă îndemn, dar, fraţilor, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să aduceţi trupurile voastre ca o jertfă vie, sfântă, plăcută lui Dumnezeu: aceasta va fi din partea voastră o slujbă duhovnicească. deci cand e vb de sarbatorile din vechiul testament le tinem in Kristos!!! adica prima sarbatoare este pastele prima se tine cu adunare sfanta si a 7 zi la fel si in cele 7 zile se mananca azimi adica aluat nedospit !! asta sarbatoare a fost cand a fost ultima urgie in egipt cand D-zeu ia omorat pe toti egipteni intaiul nascult ai egiptenilor si de cei ce au uns satalpi cu snage au trecut ingeri pe langa casele lor !! cinzecimea sau ziua ispasiri care trevuie o zi de post ca sa ti se ierte otate pacatele si corturile e ultima care tine 8 zile cititi levitec 23 nu sunt sarbatorile voastre sau a noastre sau a iudeiilor ce sarbatorile lui D-zeu !! va astept pe facevoock bbungauelisei sau la id life.eternal6000 daca aveti vreo nelamurirle eu va las sa aveti griza la versetul asta !!

    1 timotei 4:1 Dar Duhul spune lămurit că, în vremurile din urmă, unii se vor lepăda de credinţă, ca să se alipească de duhuri înşelătoare şi de învăţăturile dracilor, !! Shalom prietenilor

    • Claudiu spune:

      Elisei draga, nu fii legalist. A sarbatori o sarbatoare in cinstea Domnului este foarte important dar conteaza implinirea poruncii :” Sa iubesti pe Dumnezeul tau din toata inima ta si pe aproapele tau ca pe tine insuti”. Daca sarbatoresti neimplinind total sau partial porunca asta, da-mi voie sa iti spun ca nu are nici o valoare in ochii lui Dumnezeu.
      Dumnezeu sa te binecuvanteze!

  4. raul spune:

    daca Dumnezeu completeaza legea inseamna cumva ca o anuleaza?

    • martzian spune:

      In nici un caz. Inseamna doar ca standardul ei moral a fost satisfacut. Promisiunea Noului Legamant a fost data chiar inainte de a fi data Legea.

  5. cristi spune:

    pai daca legea nu e anulata inseamna ca treb sa tin sabatul???

    • martzian spune:

      Cristi, dupa cum vezi, i-am raspuns si lui Raul ca NU. Dumnezeu NU anuleaza Legea, dar a satisfacut cerintele ei. Vorbim despre un NOU Legamant, dat chiar inainte de a fi data Legea. Raspunsul corect la intrebarea ta este NU. La fel cum nu trebuie nici sa aduci jertfe si nici sa omori cu pietre (multele) vrajitoare.

  6. cristi spune:

    sau , mai degraba,doar o parte din ea a fost anulata,iar cealalt parte a fost updatata?

  7. cristi spune:

    Deci, prin credinţă desfiinţăm noi Legea? Nicidecum. Dimpotrivă, noi întărim Legea.despre ce lege e vorba aici,cum explici versetul asta?as vrea sa stiu cum se poate aborda…mersi

Lasă un răspuns

