Umor „ghe pă la Cluj”


Cluj Napoca

foto: infoturism.ro

Internetul e teribil de prost informat în anumite domenii! Cel mai sigur este sa te convingi, verificând informaţia pe mai multe surse, înainte de a-ţi forma o opinie.

Spre exemplu, prostimea se bucură lecturând bancuri cu ardeleni. E drept că nu doar prostimea incultă, ci şi o parte din aceea cu multe clase şi pretenţii. Să nu îmi spuneţi că sunt subiectiv doar pentru că cei din vest m-au adoptat pentru o vreme în trecut, păstrând o parte din inima mea atunci când nu am mai locuit fizic acolo. Mi-a luat mai puțin decât credeţi să realizez că ceea ce unii dintre noi iau drept lentoare intelectuală este (de fapt şi cel mai adesea) o inteligenţă peste medie, molcom, tăios şi brut exprimată, parcă în ciuda bietului Ilie Moromete, care cel mai probabil avea rude prin Ardeal – de a învăţat tainele ironiei.

La un simplu „search” pe atotştiutorul ”Goagăl” găseşti următorul model de banc, aruncat ca un par din sudul ţării către inima Ardealului; ce-i drept el lasă totuşi impresia că nu-şi atinge niciodată ţinta, ba chiar că se întoarce ca un bumerang către capetele buboase ce l-au transmis din generaţie în generaţie:

Ardeleanul se duce la doctor, deoarece tuşea foarte tare. Doctorul îl consultă şi îl întreabă cu o voce gravă: „- Fumaţi?” La care ardeleanul, după cateva momente de ezitare, răspunde: „- Nu. Mai bine aș bea ceva…”

Nu-i aşa că îţi vine să te tăvăleşti, strigând (ca pe la noi prin Rahova): „bă ce proşti ie ăştia!”? În acest caz ai nevoie de o vizită terapeutică prin Ardeal. De ce? Nu ca să se mire proştii, ci ca să mă crezi când îţi spun că vorbim de şagă nu de prostie, dar şi de o ironie prea fină uneori pentru muritorul de rând din sudul țării.

Eu mi-am luat astăzi porţia de umor tipic ardelenesc, la doar câteva minute după ce am oprit în Cluj, parcă pentru a-mi reaminti de ce iubesc partea asta de ţară. Vă zic şi vouă – ca să nu muriţi de curiozitate.

În drum spre biserica la care urma să ne cazăm în seara asta, oprim la un mall. Să nu vă gândiţi că l-am căutat prea mult, e chiar la intrare. Motivele care ne-au determinat (după o zi de drumuri lungi şi obositoare) la un ultim popas ţin mai degrabă de gălăgia pe care o face monstrul de sub tricoul meu de câte ori simte foame decât de dorinţa de a mă pierde printre rafturi. Nu te poţi înţelege cu el veac, poate cu excepţia unora dintre zilele de post, când îl pun la respect fără drept de negociere.

La plecare, în drumul către maşină, asist la încercarea unui venetic (cel mai probabil, judecând după ţoale şi ciocate) de a apela la serviciile unui localnic, taximetrist.

Omul nostru strigă, cu mâna la cap şi asigurându-se că îl aude toată lumea, în direcţia taximetristului – care se află la mai bine de 10 metri rezemat de maşina pe care ştii  cât o iubeşte după cum arată:

-„Domnu’, sunteţi liber?”

Taximetristul nu îşi ridică privirea din pământ preţ de câteva secunde, timp în care clientul aşteaptă cu răbdare un răspuns. Într-un final ridică o sprânceană. Eu înţeleg că nu îi place stilul bossy şi lăudăros al ăluia de veni, probabil, după aripi picante şi să se dea mare pe la vecini că a ajuns „la mall”. ĂLA, însă, nu se prinde şi continuă la fel de ţipat:

-„Liber, domnu’?!?”

Umează alte câteva momente de „molcomie” ardelenească, timp în care clientul nu se miră, nici nu se enervează; cel puţin nu într-un mod care să să vadă. Într-un final taximetristul nostru se ridică şi îi răspunde tărăgănat şi clătinând hâtru din cap:

-„Nuu…. Îs însuraat.”

Nu am urmărit finalul. Mi-a ajuns cât să uit de oboseală… 🙂

2 Responses to Umor „ghe pă la Cluj”

  1. Adi spune:

    Super! Cred ca si eu am un pic de ardelean in mine, genul asta de umor mi se pare excelent…
    De fapt sunt 25% din Bistrita…

Lasă un răspuns

