Este Isus Dumnezeu sau doar prima dintre creațiile Lui?


Martorii lui Iehova

Foto: sltrib.com

”Iată Eu stau la ușă și bat” sunt cuvintele Domnului Isus către biserica din Laodicea și către o mare parte a Bisericii din zilele noastre. Ele însă se pot aplica și unor situații mai pământene, când echipe de câte doi, politicoase și încărcate de broșuri și reviste, îți vor bate mieros la ușă, pentru a te convinge de un ”adevăr” care diferă total de ceea ce bunica te învăța atunci când erai mic sau de ceea ce ai auzit la biserică. De multe ori, creștinul sincer dar neobișnuit cu studiul sistematic al Scripturii este pus în fața situației de a-și apăra credința în fața unor astfel de încercări de destabilizare, venite din partea unor oameni care, deși bine intenționați, sunt ei înșiși înșelați.

În cazul de față mă voi referi la interpelarea venită din partea unui domn de la Martorii lui Iehova (ce-i drept, nu la ușă, ci pe net), care dorea să-mi demonstreze că Isus Hristos este o simplă creatură și nu Însuși Dumnezeu, folosind, așa cum procedează de obicei reprezentanții acestei secte, un text scos din context. Este vorba de versetul din Apocalipsa 3:14. Răspunsul meu pentru domnul în cauză este parte a unei discuții mai lungi, fiind adaptat pentru a putea fi redat în acest articol, lucru pe care îl voi face în cele ce urmează:

Mă bucur că ai decis să continuăm. Îmi doresc din toată inima să afli că Cel despre care Îți vorbesc este… Dumnezeu Adevărat! Voi folosi Noua Traducere a Bibliei în limba română (NTR) și nu traducerea Cornilescu, pentru că ea prezintă expresia așa cum o preferi tu (”începutul creației” și nu ”începutul zidirii”). Traducerea este și cea mai apropiată de original:

Îngerului bisericii din Laodicea scrie-i: «Acestea sunt cuvintele Celui Care este Amin, Martorul credincios şi adevărat, Începutul creaţiei lui Dumnezeu” (Apocalipsa 3:14, NTR)

În primul rând, înainte de a aborda și discuta versetul nostru, nu vom uita faptul că Isus a pretins despre Sine că este Însuși Dumnezeu. Ne interesează contextul general al Scripturii, atunci când ne vom forma o convingere teologică fermă. Scoaterea unui text din context nu este decât un pretext, cum bine știm. Sunt texte care par a spune cu totul altceva decât faptul că Isus poate fi considerat Dumnezeu și sunt speculate cu nerușinare exact în acest mod, prin scoaterea din context. Pentru exemplificare, să deschidem la 1 Corinteni 8:5-6. Tatăl este numit aici Dumnezeu (Theos) și Isus este numit Domn (Kurios). Ambele termene sunt nume folosite pentru a descrie o autoritate supremă în greaca, dar unii vor sări să afirme că unul e Domn si altul e Dumnezeu – prin urmare primul este ”mai mic” decât cel de-al doilea sau inferior. Dar, ca să avem înțelegerea clară că Isus este Dumnezeu, El a fost numit și Theos și Kurios, în Evanghelia după Ioan, fără să conteste în nici un fel această etichetare (ba din contră, aș zice):

”După opt zile, ucenicii erau din nou înăuntru, iar Toma era cu ei. Pe când uşile erau încuiate, a venit Isus, a stat în mijlocul lor şi le-a zis: „Pace vouă!” Apoi i-a zis lui Toma: – Adu-ţi degetul aici şi priveşte-Mi mâinile! Adu-ţi mâna şi pune-o în coasta Mea! Şi nu fi necredincios, ci credincios! Toma I-a răspuns: – Domnul meu (Kurios) şi Dumnezeul (Theos) meu! Isus i-a zis: – Ai crezut pentru că M-ai văzut? Ferice de cei ce n-au văzut şi au crezut! (Ioan 20:26-29, NTR)

Prin urmare, Isus și-a însușit un Nume despre care se știa că îi aparține Tatălui – Theos, Singurul Dumnezeu Adevărat! În această situație ai de ales, ca și credincios onest, între două tipuri de poziționare – la fel de separate ca albul de negru:

  • ori Îl consideri mincinos și prin urmare totul se oprește aici în ceea ce privește credința ta creștină;
  • ori accepți că El este Dumnezeu și Domn – Theos și Kurios, având aceeași natură cu Tatăl, despre care a afirmat că împreună formează un tot unitar (”Eu și cu Tatăl una suntem” – Ioan 10:30)

În versetul din Apocalipsa 3:14 avem un început fulminant, năucitor. Isus Hristos se prezintă pe Sine ca fiind „Amin”. Cuvântul, în ebraică, este Amen și este unul dintre Numele lui Dumnezeu! Deschide te rog, la Isaia 65:16, unde vei găsi expresia ”Dumnezeul Adevărului”, care este în original „Elohim Amen” – Dumnezeul Amin. Pentru interpreții iudei ai VT afirmația aceasta este una de maximă însemnatate, fiind cât se poate de clar că cel care o face este sau doar afirmă că este… DUMNEZEU! Prin urmare, în textul nostru termenul este folosit ca prezentare a lui Hristos cel „Adevărat” – El vorbeşte despre suveranitatea Sa şi despre certitudinea împlinirii promisiunilor Sale – din perspectiva Dumnezeului Adevărat.

În utilizarea frecventăamin” are sensul de ”așa să fie”. Prezentarea lui Isus ca fiind ”Amin” este și o confirmare a faptului că El este cel ce garantează împlinirea promisiunilor lui Dumnzeu.  În 2 Corinteni 1:20 putem citi ”pentru că în El toate promisiunile lui Dumnezeu sunt „da“. De aceea, prin El spunem „Amin!“, spre slava lui Dumnezeu.”

Unii se încurcă în exprimareaîncepului creației lui Dumnezeu”, afirmând că versetul ”demonstrează” că Isus a fost creat. Nici vorbă de așa ceva, dacă ne uităm la textul original și la context! Cuvântul în greacă pentru „începutul” („arche”) nu înseamnă ”prima dintre creaturile lui Dumnezeu”, ci mai degrabă „Cel care este înainte de creaţie” (la fel ca și întru-un text similar din Coloseni). Dicționarele dau ca prim sens „un început, o origine, o primă cauză” – prin urmare, atunci când vorbim de o ființă, termenul ne desemnează un CREATOR. Sensul secundar implică rangul, autoritatea, un lucru deloc de neluat în seamă.  Prin urmare vorbim de faptul că Isus este Creatorul și că el are autoritate asupra creației Sale!

Acest cuvânt (începutul – archē) nu trebuie scos din context și interpretat dupa ureche, pentru că El îşi va pierde însemnătatea. Acest lucru l-a făcut Arius şi urmaşii săi, care au spus că Cristos este o „fiinţă creată” şi deci nu este Dumnezeu – scuze patetice pentru a justifica o teologie falsă, bazată pe răstălmăcirea textelor scoase din context. Însă întreg contextul Apocalipsei (cât şi întreaga Biblie) ne arată că Hristos este Creatorul, totul începând prin El şi depinzând de El – „El este sursa şi izvorul principal al creaţiei” (Alford).

Un alt exemplu concludent este cel din Coloseni:

„El este chipul Dumnezeului nevăzut, întâiul născut peste întreaga creaţie, pentru că prin El au fost create toate lucrurile, în cer şi pe pământ, cele vizibile şi cele invizibile, fie tronuri, fie domnii, fie conducători, fie autorităţi. Toate au fost create prin El şi pentru El.  El este înainte de toate lucrurile şi în El se ţin toate împreună.” (Coloseni 1:15-17, NTR)

De ce s-a prezentat Isus în acest mod (cel din Apocalipsa 3:14)? Biserica din Laodicea cunoştea prea bine scrisoarea lui Pavel scrisă celor din Colose, scrisoare în care Cristos este prezentat ca fiind Cel Suveran, Dumnezeu Creator, din şi prin care au venit şi se ţin toate lucrurile. În timp ce laodicenii se delectau în bogăţiile lor, Hristos le aminteşte că toate lucrurile provin de la El, Creatorul.

Ca să concluzionăm, nu doar că nu vorbim de faptul că El este o ființă creată, ci textul de față întărește ideea că Isus Hristos este Însuși Creatorul, Dumnezeul Adevărat.

PS: Mulțumesc ”Padre” Florin Enescu pentru studiile din Apocalipsa!

Anunțuri

3 răspunsuri la Este Isus Dumnezeu sau doar prima dintre creațiile Lui?

  1. remus spune:

    Referitor la Col.1:15-17- nu inteleg de ce folositi traducerea ,,cel intii nascut PESTE intreaga creatie ” in loc de ,,cel intii nascut DIN toata creatia”.Probabil ca sensul textului ca interpretare este de autoritate peste zidire dar asta nu inseamna ca putem traduce interpretind. ,,Intiul nascut PESTE zidire „este clar o interpretare si nu traducerea textului. Este bine ca atunci cind se traduce Scriptura sa se ia asa cum este indiferent daca corespunde sau nu parerilor noastre altfel intram sub incidenta cuvintelor din Apocalipsa care arata pedeapsa pentru cei ce scot sau adauga la Cuvintul Domnului.

  2. martzian spune:

    Si luand lucrurile simplist, pur logic, cineva nascut DIN ceva nu poate fi si creatorul lucrului din care s-a „nascut”. Semnificatia întîiului născut la evrei depășește ordinea cronologicp a nașterilor, având legărură cu rangul, pozitia, etc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: